We zien dat je Internet Explorer gebruikt, een oude en onveilige browser. Daardoor kunnen we je niet de mooie website voorschotelen die we zouden willen.
Je bent van harte welkom in elke andere browser zoals bijvoorbeeld Chrome, Firefox of Microsoft Edge. Wij wachten hier wel, tot zo!
Het Zorginstituut Nederland heeft een themasite over medicijnkosten, www.medicijnkosten.nl.
Op deze themasite vindt u informatie over de actuele kosten van geneesmiddelen. U kunt zien of een middel in het geneesmiddelenvergoedingssysteem is opgenomen, welke kosten meetellen voor uw eigen risico, hoeveel u eventueel zelf moet betalen en of er een vervangend geneesmiddel is dat wel helemaal wordt vergoed.
Het kan voorkomen dat uw vertrouwde medicijn er ineens anders uitziet. De naam, de verpakking (een ander doosje) of de vorm of kleur van het medicijn is anders. Dit komt doordat zorgverzekeraars een voorkeursbeleid hanteren. De apotheek is verplicht om u het medicijn mee te geven dat de zorgverzekeraar heeft bepaald. Door andere, goedkopere medicijnen voor te schrijven, worden de zorgkosten verlaagd. In dit artikel vertellen we u graag meer over dit voorkeursbeleid van uw zorgverzekeraar.
Wat is het voorkeursbeleid?
Zorgverzekeraars hanteren een voorkeursbeleid geneesmiddelen. Dit beleid, ook wel preferentiebeleid genoemd, houdt in dat een zorgverzekeraar binnen een groep van identieke geneesmiddelen (middelen met dezelfde werkzame stof, dezelfde dosering en afgiftepatroon) een voorkeursmiddel aanwijst. De zorgverzekeraar vergoedt in dat geval alleen dit 'preferente' middel. Alleen als onderbouwd kan worden dat er een medische noodzaak bestaat voor een bepaald merk kan de apotheek de kosten voor dit middel voor u declareren. Afhankelijk van de voorwaarden van uw verzekeraar wordt dit dan helemaal, deels of niet vergoed.
Kan ik een ander geneesmiddel kiezen dan het voorkeursgeneesmiddel van mijn zorgverzekeraar?
Ja, u mag altijd zelf een ander middel kiezen. Uw zorgverzekeraar vergoedt echter alleen het aangewezen geneesmiddel. Als u een ander geneesmiddel wilt gebruiken dan uw zorgverzekeraar heeft aangewezen, zonder dat er een medische noodzaak voor is, moet u dit geneesmiddel volledig zelf betalen. Het is niet mogelijk het verschil bij te betalen tussen het aangewezen geneesmiddel en een duurder geneesmiddel.
Uw zorgpolis geeft duidelijk aan wat uw zorgverzekeraar wel en niet vergoedt. In 2024 bedraagt het eigen risico € 385. Het eigen risico is een verplicht bedrag om te betalen. Als uw zorgkosten minder dan € 385 zijn, betaalt u deze eerst zelf. Pas daarna betaalt uw zorgverzekeraar de kosten. Voor meer informatie over kosten en vergoedingen kunt u hier lezen.
Uw apotheek stuurt de factuur door naar uw zorgverzekeraar. U ontvangt een factuur als uw verzekeraar een bepaald medicijn niet vergoedt of als u een eigen bijdrage moet betalen.
Als u gaat verhuizen is het belangrijk uw apotheek hiervan op de hoogte te stellen. Zeker als u ook gaat veranderen van apotheek, bijvoorbeeld omdat u naar een ander stadsdeel of andere woonplaats verhuist.
Ik ga verhuizen, maar blijf bij dezelfde apotheek
Verhuist u binnen de wijk en blijft u ingeschreven staan bij dezelfde apotheek? Geef dan uw adreswijziging online, telefonisch, persoonlijk of via e-mail door aan de apothekersassistente.
U kunt de onderstaande gegevens zelf wijzigen in het patiëntportaal Mijngezondheid.net:
Ga naar www.MijnGezondheid.net
De wijzigingen kunt u ook online aan ons doorgeven: Klik hier om online uw wijziging door te geven
Ik ga verhuizen en ga hierdoor naar een andere apotheek
Verhuist u naar een andere apotheek? Dan is het van belang dat uw medische dossier wordt overgedragen aan de nieuwe apotheker. U vult hiervoor het onderstaande uitschrijfformulier in.
Wanneer staat de bestelling klaar?
Alle recepten die vóór 13.00 uur aangevraagd zijn, kunnen de volgende werkdag in de middag afgehaald worden bij uw Stroomz apotheek. Als we uw e-mailadres of mobiele nummer hebben, ontvangt u een bericht per e-mail of sms zodra het klaar staat. Alle recepten die in het weekend (ook vrijdagmiddag na 13.00 uur) worden aangevraagd, kunnen vanaf dinsdagmiddag worden afgehaald bij uw Stroomz apotheek. Staat u ingeschreven bij een andere apotheek? Informeer dan bij de assistente.
Vanwege leveringsproblemen zijn medicijnen steeds vaker niet beschikbaar. Lees hier op apotheek.nl hoe dit komt en ontdek wat u zelf kunt doen.